mgr Maria Franelak
Katedra Pedagogiki Pracy i Gerontologii Społecznej
Absolwentka studiów magisterskich z psychologii na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (praca dyplomowa pt. Poprawa dobrostanu psychicznego poprzez neuromodulację mózgu za pomocą przezczaszkowej stymulacji prądem stałym (tDCS)).
Obecnie doktorantka w Szkole Doktorskiej UKEN w Krakowie, w dyscyplinie psychologii.
Przygotowuje projekt rozprawy doktorskiej dotyczącej wdzięczności, poczucia sensu życia oraz strategii regulacji emocji w kontekście dobrostanu psychicznego i wypalenia zawodowego pracowników zawodów pomocowych. W swojej pracy badawczej analizuje znaczenie zasobów osobistych i mechanizmów regulacyjnych w zapobieganiu obniżeniu dobrostanu i przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu. Doświadczenie praktyczne zdobywała w Krakowskim Ośrodku Terapii oraz w Sekcji Psychologów w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
Prowadzone kursy i przedmioty
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w kryzysie, psychologia społeczna, psychologia kliniczna i zdrowia, psychologia podejmowania decyzji, wprowadzenie do psychologii, psychologia pracy i organizacji, problematyka wypalenia zawodowego – ryzyko i sposoby przeciwdziałania, psychologia komunikacji, praca z grupą
Zainteresowania badawcze
Psychologia zdrowia, dobrostanu psychicznego oraz samoregulacji.
Współpraca (z instytucjami oraz realizacja grantów i projektów)
Projekty badawcze
- Udział w realizacji projektu badawczego „Wzmocnić, ale kogo? Adaptacja polskiej wersji a Patient Empowerment Scale (PES) -narzędzia do oceny umocnienia u pacjentów onkologicznych”, rekrutacja osób badanych oraz prowadzenie badania właściwego (2024).
- Koordynacja projektu badawczego „Wykorzystanie neuromodulacji mózgu za pomocą przezczaszkowej stymulacji stałoprądowej tDCS do wzmacniania zachowań prozdrowotnych i dobrostanu psychicznego” – realizacja grantu rektorskiego, projektowanie i prowadzenie badań właściwych na temat poprawy dobrostanu psychicznego poprzez neuromodulację mózgu za pomocą przezczaszkowej stymulacji prądem stałym (tDCS) (2024 – 2025).
- Rola wykonawcy w badaniu Instytutu Badań Edukacyjnych pt. Etap II pilotażu narzędzia do diagnozowania i weryfikacji wybranych kompetencji społecznych 2022 – badanie korelatów temperamentalnych pomiędzy samoregulacją a kompetencjami zawodowymi: zarządzaniem sobą w czasie, myśleniem krytycznym, rozwiązywaniem problemów oraz podejmowaniem decyzji.
- Rola wykonawcy w badaniu Instytutu Badań Edukacyjnych pt. Etap I pilotażu narzędzia do diagnozowania i weryfikacji wybranych kompetencji społecznych 2021 – badanie zależności pomiędzy samoregulacją a kompetencjami zawodowymi.
- Realizacja projektu „Ilościowa analiza danych obserwacyjnych z zakresu kluczowych kompetencji samoregulacji” (2020/2021) – gromadzenie materiału badawczego, praca jako sędzia kompetentny, kodowanie wyników badań.
- Rola wykonawcy projektu badawczego „Ekologiczna trafność pomiaru samoregulacji u dzieci. Badanie pilotażowe” o numerze 2021/05/X/HS6/00229 – opracowywanie trafnych i rzetelnych narzędzi do pomiaru samoregulacji. Badanie prowadzone wśród dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością w cieszyńskim przedszkolu terapeutycznym Słoneczna Kraina pracującym z wykorzystaniem programu Routine Based Model – (2020/2022).
Wybrane publikacje
- Adamek, W. i Franelak, M. (2025). Analiza współczesnych relacji międzypokoleniowych. W K. Wojtanowicz i B. Sordyl-Lipnicka (Red.), Od tradycji do nowoczesności: Współpraca pokoleń w rodzinach i społecznościach (ss. 11–28). Wydawnictwo Scriptum.
ISBN: 978-83-68252-54-5
- Franelak, M., Herzog-Krzywoszańska, R. i Krzywoszański, Ł. (2024). SA14 Improving psychological well-being through neuromodulation with transcranial direct current stimulation (tDCS). Value in Health, 27(12), S615.
ISSN: 1098-3015 https://doi.org/10.1016/j.jval.2024.10.3095
Baza wiedzy UKEN: https://url-shortener.me/5G1M
- Adamek, W. i Franelak, M. (2024). Bezpieczeństwo psychologiczne. W Ł. Foryś i W. Jaszczur (Red.), Mobilność i ekologia w aspekcie bezpieczeństwa (ss. 153–169). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kaliskiego im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego.
ISBN: 978-83-68252-54-5
Zainteresowania
Wspinaczka skałkowa, bouldering, podróże